Terug naar blogoverzicht

Coronavirus en opening praktijk (Deel 4.)

Coronavirus en opening praktijk (Deel 4.)

Eindelijk is het dan weer zover!! Onze pedicurepraktijk is weer voor een ieder opengesteld. Voor zowel medisch noodzakelijke voetbehandeling als voor niet medisch noodzakeijk. ProVoet, Stipezo en de NMMV hebben protocollen ontwikkeld voor de 1.5 meter samenleving voor (medisch) pedicures in de uitoefening van zijn/haar contactberoep. In de onderstaande protocollen wordt zichtbaar aan welke voorwaarden wij als medisch pedicure, maar ook ú zich vanaf 3 maart 2021 dient te houden. Een protocol voor voetbehandelingen in de medisch pedicurepraktijk en een protocol voor ambulante pedicurewerkzaamheden ten tijde van Covid-19.

PROTOCOL VOOR DE PRAKTIJK:

Hygiëne maatregelen voor cliënt in de praktijk om verspreiding van virus te voorkomen (u draagt uw eigen mondkapje!)

  • Handen wassen met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Er worden geen handen geschud
  • Cliënten dienen (contactloos) te pinnen of á contant gepast te betalen
  • Cliënten volgen instructies van behandelaar op. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de door behandelaar aangegeven te volgen route in de praktijk om op gepaste afstand te blijven
  • Client draagt een zelf meegenomen mondmasker gedurende de behandeling in de praktijk

Hygiëne maatregelen welke de behandelaar (medisch pedicure) in de praktijk uitvoert

  • Voorzover betrekking op ons volgen wij ook de hierboven genoemde maatregelen
  • Wij werken uitsluitend één op één
  • Wij nemen vooraf bij inplannen van de afspraak contact op met client en informeren ook bij binnenkomst in de praktijk, om vast te stellen of er geen Coronaziekteverschijnselen zijn. Er wordt gevraagd of cliënt koorts heeft met daarbij luchtwegklachten zoals hoesten, keelpijn, kortademigheid en longontsteking. Ook of eventuele huisgenoten deze klachten hebben. Indien dit het geval is, is behandeling niet mogelijk en dient de cliënt contact op te nemen met zijn/haar huisarts
  • Afspraken worden ruim uit elkaar ingepland zodat er genoeg tijd is voor een grondige reiniging tussen de behandelingen
  • Zowel de behandelaar als de cliënt wassen de handen bij binnenkomst
  • Wij dragen continu ons spatgelaatscherm, aangevuld met veiligheidsbril
  • Uiteraard dragen wij, zoals u van ons gewend was, handschoenen, mondmasker en schort
  • Tevens is de balie voorzien van een 1.00 m x1.00 m acrylaat/plexiglas veiligheidsscherm
  • Zowel de behandelaar als de cliënt blijven op veilige afstand van elkaar
  • Cliënt volgt de veiligheidsinstructies op van behandelaar
  • Indien wenselijk wordt gebruik gemaakt van disposable mouwovertrekken
  • Wij proberen zo min mogelijk te frezen
  • Wij zullen de pedicuremotor met aerosolen (verneveling) zo laag mogelijk aanzetten
  • Wij reinigen en desinfecteren na behandeling de behandelstoel inclusief de armleuningen
  • Wij reinigen en desinfecteren na de behandeling tevens alle oppervlakken die door de cliënt zijn aangeraakt zoals bijvoorbeeld deurknoppen en pinautomaat
  • Onze handen worden ook gewassen direkt na vertrek van cliënt
  • Tijdens behandeling wordt de behandelruimte geventileerd, met zowel deur als raam open
  • Na elke behandeling worden het schort, mondmasker, handschoenen ed. in een afgesloten zak in een afgesloten afvalbak gedeponeerd
  • Wij hebben één stoel uit de wachtruimte verwijderd, waardoor de vereiste afstand kan worden bewaard
  • Wij hebben de tijdschriften uit de wachtruimte verwijderd

Extra hygiëne maatregelen die de behandelaar neemt in de praktijk

  • De toetsen van de pinautomaat worden herhaaldelijk gereinigd en gedesinfecteerd
  • De toetsen, muis en beeldscherm van de computer wordt veelvuldig gereinigd
  • De deurklinken worden herhaaldelijk gereinigd
  • De balie waar cliënten op leunen en stoelen waar ze op zitten (nog los van de behandelstoel) worden herhaaldelijk gereinigd en gedesinfecteerd
  • Behandelaar zorgt er voor dat cliënt na afrekenen zo snel mogelijk de praktijk verlaat om voldoende tijd te hebben voor het uitvoeren van hygiënische maatregelen voor de volgende cliënt.

PROTOCOL VOOR AMBULANTE ZORG:

Hygiëne maatregelen welke de behandelaar uitvoert bij ambulante zorg (u draagt uw eigen mondkapje!)

  • Wij werken uitsluitend één op één. Client draagt een eigen mondmasker gedurende de behandeling.
  • Wij nemen vooraf contact op met cliënt om vast te stellen of er geen Coronaziekteverschijnselen zijn. Er wordt gevraagd of cliënt koorts heeft met daarbij luchtwegklachten zoals hoesten, keelpijn, kortademigheid en longonststeking. Ook of eventuele huisgenoten deze klachten hebben. Indien dit het geval is, is behandeling niet mogelijk en dient de client contact op te nemen met zijn/haar huisarts
  • Zowel de behandelaar als de cliënt wassen de handen bij binnenkomst
  • Wij dragen continu ons spatgelaatscherm, aangevuld met veiligheidsbril.
  • Uiteraard dragen wij zoals u al gewend was handschoenen en schort
    Tevens is de balie voorzien van een 1.00 m x1.00 m acrylaat/plexiglas veiligheidsscherm
  • Zowel de behandelaar als de cliënt blijven op veilige afstand van elkaar
  • Cliënt volgt de veiligheidsinstructies op van de behandelaar
  • Indien wenselijk wordt gebruik gemaakt van disposable mouwovertrekken
  • Wij proberen zo min mogelijk te frezen
  • Wij zullen de pedicuremotor met aerosolen (verneveling) zo laag mogelijk aanzetten
  • Wij reinigen voor aanvang van de behandeling de oppervlakken waar gebruik van wordt gemaakt om attributen neer te leggen zo veel mogelijk en gebruiken dental towel om de instrumenten op te leggen
  • Na de behandeling worden deze oppervlakken opnieuw gereinigd en tevens wordt de pedicuremotor, krukje, pedicurekoffer/trolley (van binnen en van buiten) en andere oppervlakken gereinigd
  • Ongebruikte instrumenten, materialen enzovoort liggen in de ambulante koffer of trolley gescheiden en afgedekt zodat contact met eventueel besmet materiaal niet kan plaatsvinden
  • Wij plaatsen de gebruikte en niet-gebruikte instrumenten en frezen in een afsluitbare bak met inactiveringsvloeistof. Deze instrumenten worden direkt na thuiskomst op onze eigen locatie gereinigd en gedesinfecteerd. De bak wordt daarna van binnen en buiten schoongemaakt
  • De gebruikte zijde van de werkhandschoenen, mondkapje, spatgelaatscherm, dental towel en instrumenten worden niet met blote handen aangeraakt. Disposebles ed. worden bij de client in de vuilnisbak gedeponeerd, waarbij handcontact met vuilnisbak en andere meubelstukken wordt vermeden
  • Handen worden gewassen als behandelaar klaar is met eigen zeep. Handen worden vervolgens gedesinfecteerd met handalcohol
  • Behandelaar heeft vloeibare zeep en handalcohol standaard bij zich
  • Behandelaar trekt nieuwe handschoenen aan
  • Cliënt betaalt met gepast geld á contant en legt dat al voor behandeling klaar
  • Handschoenen worden buiten uitgetrokken. Deze worden in een afvalzakje gedeponeerd, dichtgeknoopt en thuis op locatie weggegooid

Hygiëne maatregelen bij cliënt in huis om verspreiding van virus te voorkomen

  • Handen wassen met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Er worden geen handen geschud
  • Cliënten dienen met gepast geld á contant te betalen en leggen dat voor behandeling klaar
  • Cliënten volgen te allen tijde instructies van behandelaar op. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gepaste afstand

Terug naar overzicht

Wilt u een afspraak maken voor een pedicure behandeling?

Afspraak maken
Bekijk en schrijf reviews