Mijlpaal … 1.000 cliënten!
“Er gaat geen lift naar succes, we moeten zelf de trap op”. In de afgelopen 15 jaar zijn wij van een hele kleine praktijk naar een succesvolle medisch pedicurepraktijk gegroeid. Op vrijdag 8 maart 2019 hebben wij onze 1.000ste geregistreerde client in ons patientbeheersysteem mogen noteren. Gelukkig voor ons dat deze niet elke week allemaal bij ons voor de deur staan. We nemen u graag mee in onze uitleg hierna, hoe dit succes tot stand is gekomen.
De wens tot groei leeft bij veel ondernemers. Maar hoe realiseer je je als ondernemer groei voor je bedrijf en wat levert het op? Hierin zijn verschillende mogelijkheden en het verdient aanbeveling deze goed te onderzoeken. Iedere ondernemer houdt veel ballen in de lucht. Heel veel ballen! Medewerkers aansturen, innoveren, visie ontwikkelen. Om van de dagelijkse activiteiten van ons als medisch voetverzorgende nog maar te zwijgen.
Tijdens onze opleiding tot medisch pedicure hebben wij ons ondermeer ook in het lesonderdeel ‘ondernemersvaardigheden’ moeten bekwamen. Naast het financiële gedeelte wordt er ook een scala aan mogelijkheden besproken om je te focussen om je bedrijf te laten groeien. Met de bovengenoemde slogan “er gaat geen lift naar succes, we moeten zelf de trap op”, als basis, hebben wij uit het scala aan potentiele groeimiddelen van ons bedrijf er van begin af aan slechts 2 de boventoon laten voeren.
“Wees zichtbaar” en “Zorg voor een toegevoegde waarde”.
Wij geven toe: de uitvoering daarvan is wat complexer, maar het was en is wél het fundament van onze uiteindelijke groei gebleken.
Wees zichtbaar
Wij hebben van meet af aan gezorgd dat we zichtbaar waren. Je moet er immers voor zorgen dat je zichtbaar bent, dat je gezien wordt. Dat mensen meteen aan ons zouden denken als ze ons product of dienst nodig hebben. Of dat ze ons via de Google zoekmachine vinden als ze naar 'medisch pedicure Schiedam' of 'medisch pedicure Vlaardingen' op zoek zijn.
Als niemand je ziet, weet ook niemand dat je er bent. Er zijn ondernemers die ergens ver weggestopt gaan zitten denken: ik ben heel goed in mijn vak. Maar zo kom je natuurlijk nergens. Je moet zichtbaar zijn! En dat vinden sommige ondernemers best een beetje spannend of eng. Dat betekent dat je je bezig zult moeten gaan houden met Marketing. Dit was een onderdeel van ons geschreven ondernemersplan gedurende onze opleiding tot medisch pedicure. Onze marktstrategie bestaat voornamelijk uit een overzichtelijk goed geïnformeerde website en het regelmatig schrijven van NieuwsBlogs voor de bezoekers. Het merkwaardige is, ondanks ons succes, dat wij ons absoluut niet bezig houden met netwerken als sociale media waar men de mond van vol heeft. Een goed team die de content (tekstinhoud van de website) aanlevert en het design van de website tot stand brengt is voor ons hét doorslaggevende succes geweest.
Zorg voor een toegevoegde waarde
Waar hebben onze klanten en prospects (= iemand die voldoet aan ons klantprofiel) behoefte aan. Hoe kan jij hen helpen met jouw specifieke kennis en vaardigheden, met jouw producten en diensten. Je product moet aansluiten bij de behoefte(n) van je klant, en hun verwachtingen het liefst overtreffen.
Om deze reden hebben wij ons enkel toegelegd op de medische voetverzorging, dit ondanks het feit dat onze medisch pedicure Samantha ook een manicure-opleiding heeft genoten, en trachten elke dag ons weer zo goed mogelijk te profileren in onze specialisatie. Dit heeft ons geen windeieren gelegd.
Wij hopen u ook als nieuwe client op korte termijn te mogen begroeten in onze praktijk om de volgende stap naar een bestand van 1.500 clienten mogelijk te maken.
Namens onze medisch pedicureteam
Ria en Samantha